Alla inlägg under juni 2015

Av linda - 26 juni 2015 16:40

fredag redan och kan ni tänka det är stålande sol   äntligen.

Får hoppas det håller sig så så vi slipper höst vädret det är ju faktiskt juni nu.

Igår när vi gick från dagis så hittade barnen extra näsor jag vet inte namnet på vad de heter igentligen men vi kallade för extra näsor när jag var liten      

barnen tyckte de var rikigt kul och plockade och gick runt så och skrattade massor.

Idag fick jag ett besked som i har väntat på nu ett tag och nu är det bekräftat att anton byttar skola.Blir till att säga upp hans fritids plats och han behöver inte fritids han kan cykla hem sen efter skolan.han kommer kanske börja efter novmeber lovet i så fall.Ni kan ju tänka er själv att han längtar och att det blir en ny start för honom ingen som som ner på honom utan ser han som anton och inte som någon som är jobbig och som behöver extra stöd i skolan .

Jasmin sa till lolo igår att hon var trött lolosa komm och lägg dig här så ska du sova.

lolo började sjunga för henns och gunga bebisittern verkligen syskon kärlek.

nu är dax för kvällsmat här köttfärsås och spagetti blir det idag.

ha det bra med er 

kramizzar
 


Av linda - 23 juni 2015 03:21

i går han jag med massor ,både att damsuga torka golvet mellan alla sagor jag lästelite disk och det vanliga.

äntligen fick jag mina mattor som jag ville ha till hallen och till vardagsrumet.

mattor medstjärnor på rikigt snyggt blev det.    

en sak jag inte fattar riktigt varför ska folk lägga sig i hur man går kläd.

om jag vill ha slöja så har jag de för att jag vill ha det ,om jag går i kort kjol så har jag de eller om jag har rosa hår så låt mig ha det nää då ska det gnälla från andra om att jag klär mig i svart .jag tycker om svart ,rosa och lila.

Nu har jag inte rosa hår eller kort kjol ,men jag ser inte ner på någon som skulle ha dem eftersom det är deras val inte mitt.Jag är bara så trött på att höra men oj blir du inte varm i slöjan eller varför har du svart skulle kanske ha lite färg glada kläder.varför ,varför skulle jag klä mig som någon jag inte är .

Alla är vi olika och det är väll bra vi ser ju alla olika ut det är väll oxå bra.

Hur skulle de annars se ut om alla var lika?

 SKIT TRÅKIGT  tycker jag  om du frågar mig.

snälla låt alla vara som de vill .

är du för tjock så pratar folk om de eller tittar .och är du för smal ja då är det samma där de pratas och pekas .

är bara så trött på de .

snälla tjejer lyssna inte på andra att ni måste vara på ett visst sätt eller att ni måste klä er som alla andra eller se ut som alla andra .

våga vara dig själv och respektera att alla tycker inte lika.

Nu sover alla här och det är bara jag vaken är inte trött alls ,kommer bli en lång dag.Har lovat Anton att vi ska pärla lite sen .Vart jag nu har gömmt pärlerna .gömmde ju dom för att de små inte skulle hitta dem.

nu är det väll dax att gå till sängs blir inte mycket sömn ,men lite i allafall.

hade bra kramizzar

Av linda - 22 juni 2015 21:27

 25g jäst

4dl finger varmt vatten

2 msk raps olja

1 1/2 tsk salt

8-10 dl vetemjöl


garnering

ca 50g smält smör

ca 2 vitlöks klyftor

flingsalt

färskhackad persilja ( jag brukar använda fryst persilja när jag inte får tag på färsk)

gör så här.

smula jästen i en bunke.

tillsätt vattnet och blanda tills jästen löst upp sig.

Tillsätt olja,salt och vetemjölet (ta lite vetemjöl i taget)

Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter.

låt degen jäsa i ca 50 minuter under bakduk

ta sen lite av degen och forma runda bullar och lägg på bakplåts papper och gör ett kryss i dem.

låt dem jäsa 30 minuter under bakduk

sätt ugnen på 250 grader

blanda de smälta smöret och pressad vitlök i en liten skål

pensla med de på bullarna och strö över lite flingsalt och hackad persilja.

grädda bullarna i mitten av ugnen i 7-10 minuter

viktigt att ha koll på bullarna för mot slutet av gräddningen går de snabbt så de inte blir brända.

 

hoppas ni tycker om dem de är super goda till soppa eller annat.

kramizzar



Av linda - 22 juni 2015 11:11

tänk att barnen sov länge idag ,helt otroligt inte ofta de händer.

lollo vaknade klockan 06.30 och ville ha ett äpplesen ville hon sova igen så klart fick hon de och jag var ju med trött så jag gick oxå och la mig igen och vaknade klockan 08.30 hade elissa vaknat och lolo vaknade kort där efter igen.väckte anton och casper för de skulle iväg .9.30 vaknade jasmin pigg och glad .vet ni när elias han vaknade klockan 10,15 vaknade han en rikigt som morgon detta skönt .

i tisdags var vi på bvc med elissahon väger nu 8560 och är 69 lång.

jag på pekade att jag tyckte att navelen var lite svart som inte ville gå bort  och smutts är det inte eftersom hon badar ju jätte ofta .det var gammal navel som satt kvar som hade växt sig fast  så läkaren plockade bort de och elissa sa inte ett ljud utan bara skrattade hela tiden .niu ska jag själv ha på lite olja när hon badar och ta med en topps där.ibland är det bra att bytta läkare för då får fler se de och jag har ju sakt i från om navelen innan .

jag har ju oxå varit hos läkaren tog ju blodprover för ett tag sen och de var bra alla utom ett.Har kraftig vitamin D brist  så läkaren skrev ut tabletter som ska tas 2 gånger dagligen och sola,men vart tusan tog solen vägen då.Bara för att jag behöver solens underbara strålar så blir det muligt och en massa regn typiskt.fick en tid i augusti av läkaren så längtar verkligen tills det är dax.måste gå ner 10 kilo innan bara och gå på  modifast.

Midsommar firade jag och barnen själva utan samer och elias de var hos hassan och rasha för det är ramadan ju .kanke bäst att skriva att elias var inte med och firade midsommar för han ville följa med och leka med deras pojke.

så elias fastar inte barn gör inte de.

iallafall vi åt en massa midsommar mat  och glass till efterätt.

samer hade köpt mattor til hallen men jag var så besviken var ju inte demattorna jag ville ha och han hade köpt en röd och en vitsvart de kan man inte ha iallafall inte jag  inte ihallen .ville ha gå matta i hallen har en lång hall med en koridor typ.han skulle köpa i dag så jag får väll hoppas på de.

samer hade med sig en jätte god kaka som Rasha hade gjort  super gott  

vet inte vad kakan heter .i går åt vi jätte goda sallader på kvällen de små sov ju och när jag hade gjort taboule till samer och han gjort en annan god sallad ville vi nadra oxå äta anton och casper åt massor de älskade de så de kommer vi göra flera gånger.jag har inte fastat ,men ska göra de nu har ju haft röda havet och då får man inte fasta.

idag ska jag vara upp och äta och dricka för imorgon fastar jag.glömmde ju att jag tog ju bild på salladen som samer gjorde   

 i morgon ska de små till dagis.sista veckan på dagiset för sen byttar de dagis under sommaren är ju personal från deras dagis som jobbar så de känner igen dem. bara jag och anton och elissa hemma i morgon får bli lite pyssel lite armband har ju köpt fina pärlor med bokstäverså de får de bli .nu ska jag baka choklad bullar och lite vitlöks bullar tror jag .ha det så bra kramizzar


Av linda - 19 juni 2015 14:41

är bara inne en snabb runda på bloggen ,men kommer säkert ett inlägg i kväll.

ville passa på att önska er en 

glad midsommar och hoppas ni har ett bra väder med massa sol .

här är det tråkväder mulet och regn 

ha det bra kramizzar   

Av linda - 14 juni 2015 07:20

I går åkte jag och lolo ner till stan för att handla det sista till presenten hon skulle ge bort.Jätte glad var hon över att bara hon och jag skulle åka bussen.

när kommer bussen ,jag orkar inte vänta mer sa hon hela tiden.

när vi komm till stan så var inte klockan 10 än så vi fick stå och vänta en liten stund.

lolo vill in och handla. trött på att vänta var hon

 

vi hittade en massa vi ville köpa hem ,men vi struntade i de.vi köpte de sista till presenten och sen iväg på kalas ,men jag lovade att vi skulle åka dit igen nästa vecka.

kalaset tyckte lolo var jätte kul .jag var med henne hela tiden hon ville inte vara där själv. de hoppade en massa stuts matta och lekte med ballonger de hade trädgård så barnen var där och gungade och sprang runder.de var ju inne med lolo tyckte om gunghästen de hade 

 

de fick kyckling pizza och läsk ,glass oxå .de fick även en godispåse.

jätte bra kalas var det nu tjatar både lolo och elias om att de vill ha barnkalas.de ska de få medfast det dröjer ett tag de fyller ju år  november,december.Det är bara jag och elissa vaken ,fast nu hör jag att lolo är på väg upp

bäst att börja med frukost då.

ha det bra kramizzar

Av linda - 12 juni 2015 23:50

igår var vi på Antons skolavslutning.Jätte trevligt med avslutnings fika.

de bjöds på hemma gjord jordgubbs tårta och kaffe och te de hade även gjort egen rabarber saft som barnen hade fått vara med att göra saften.  

super gott.

barnen fick vars en sommar present oxå. 

Anton är så glad de första han sa nu ska jag sovva länge mamma.( vi får väll se hur det går med de han brukar vakna tidigt ändå)

 

idag har vi varit ute hela eftermiddagen.vi gickut vid 15 och gick hem vid 19 tiden.vi hade fika med oss.lite frukt och smörgåsar och kex och så klart dricka det är ju varmt  vi har haft 24 grader  ute .

     

jasmin vägrade att ta av sig munkjackan hon skulle ha den på .hon tog ju av den tillslut.

skönt med såna dagar när man kan vara ute hela dagarna och bara njuta av det fina vädret.

solen tog ju oxå fast vi var smörjda med solkräm.jag ser ut som en tomat i ansiketet hel jävla röd.

Imorgon ska bara jag och lolo åka till stan.vi ska köpa en present lolo ska på kalas  i morgon ja jag vet vi är ute sent ,men har inte hittat någon som vi tyckte passar.

nu får det nog bli sängen här snart så man är pigg i morgon.

ha det bra så länge 

kramizzar


Av linda - 10 juni 2015 13:55

snart är det sommarlov för de stora .

de har skolavslutning i morgon .vi ska till antons skola på skolavslutnings fika.

morgonen började med en sur liten tjej som ville ha flingor och youghert och som dessutom skulle äta själv och vist klart hon äter själv efter två portioner med youghert så blev hon sur för hon hade tänkt att hon skulle äta glass.Glass på morgonen blir det inte här.

mammas lille suris    

ja det syns att hon har ätit själv och är kladdig ,men så är det hon älskar att äta själv och då ska hon få göra det.

hon ser jätte sur ut   .

i går var ju elias hos doktorn för att se om tungbandet var för kort.

Doktor tycker inte att man skulle klippa bandet ,men han höll med att lite kort var den och läpp bandet oxå ,men de gör inget åt de .

Här i Eslöv har de fritid på stan.gasverket som är en plats för ungdomar att gå till efterskolan där man kan fika träffa kompisar och har en massa aktiviteter för ungdomarna de håller till hela veckan på stan nu. vi var där igår anton och elias och jag och så klart elissa vi gick dit och anton gjorde ett armband och sen åt vi lite glass på torget oxå .

   

elias ser ut att njuta massor av glassen den var så god sa han hela tiden.

jag googlar massor jag letar efter några sidor där man kan skriva ut gratis mallar till pyssel och ritmallar att färglägga för barnen behöver lite pyssel att göra .måste en runda till panduro oxå tror jag .

är det någon som har lite pyssel hemma ni inte använder tar jag och barnen tacksamt emot de  de älskar att pyssla.

vi har ju även fått en nytt litet husdjur här Elias fick de igår.läskigt gillar inte spindlar alls .han fick tre stycken så han gav en till casper och en till anton som en present för de kan oxå behöva ett husdjur sa han .gulligt av honom

 

nu ska jag hänga upp tvätten och lite annat fix här hemma medan de små fortfarande är på dagis .

ha det bra 

kramizzar



Presentation


fyra pojkar och tre flickor

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

gästbok

besök


Skapa flashcards