Alla inlägg under juni 2015

Av linda - 8 juni 2015 22:32

måndag i dag och helgen flög ivägsom vanligt.i lördags lagadejag kosa och taboule jätte gott.Kännde mig ganska så trött i kroppen och precis som om man var å väg att få huvudvärk ,men inte ville bryta ut riktigt.

vaknade i går och hade världens huvdvärk och kännde mig tjock i halsen.samer tog barnen så jag fick sova lite sov i 5 timmar hade ju bara tänkt vila en stund ,men de var så välbehövligt, vaknade och mådde lite bättre.

här har det varit en lugn dag hemma bara elias fickju syn på sommarlovs morgon när vi satte igång tven i morse.

YES skrek han av glädje så nu är tven paxad här hemma för det ska tittas på sommarlov både på morgonen och så klart på kvällen.vi har haft en söt liten elefant som gick och låtsades att hon balanserade på en liten spindeltråd.hahhaha jag skrattade i massor .hon ville låna min lilla spegel så hon kunde sitta och se hur söt hon var.hon pekade och tittade i spegelen och sa fant.  

   

barnen somnade sent idag inte lätt när det är ljust så länge om kvällarna nu.

i morgon ska lolo och jasmin på dagis elias är ledig han ska till doktorn och de ska titta på hans tunga .bandet under tungan är för kort så han kan inte slicka på glassen när han äter mjukglass  så han blir jätte kladdig runt munnen.  han kan inte sätta tungan i mungiperna för han når inte och han kan inte nudda de bakre tänderna med tungan.jag hoppas ju att de klipper bandet är ju därför kanske han smaskar så mycket när han äter och det tar så lång tid för honom att äta vi får väll se vad de säger i morgon.

nu är snart risgrynsgröten  klar och jag ska smaka lite innan jag lägger mig.

nu får ni alla ha det så bra 

kramizzar

Av linda - 7 juni 2015 22:51

 


jag har lärt mig göra en jätte god arabisk sallad .

man kan så klart göra den på en massa olika sätt ,men på syriskt sätt så görs den så här

man kan ha den till kött ,eller äta den när man vill.

detta är vad som ska vara i 

 

blad persilja.

lök

tomat

citron

bulgur(små)

salt

torkad eller färsk mynta.

hacka bladen från persiljan jätte smått gör likadant med löken och tomaten.

lägg bulguren i en skål och pressa en massa cirton över så de får stå tills bulguren blir mjuk kan även hälla lite lite vatten på.

blanda sen alla ingredienserna och häll myntan över och salt och ringla över en massa olivolja.sen är den klar att äta och så gott även till grillat kött .

ni måste prova det går åt massor här för de är så gott.

kramizzar



Av linda - 5 juni 2015 10:01

ja just de äntligen lite värme och sol det behövs.Härligt och pigg blir man oxå av solen.  

barnen är på dagis anton i skolan och casper med sin kontakt person.

och jag sitter här och passar på att blogga lite medans elissa sover liten stund hon somnade i vagnen så jag lät hene sova där ute på balkongen  så klart har jag ju ytter dörren öppen skönt för henne att sova ute i friska luften.

Idag händer det inte så mycket mer än de vanliga.

Elias var glad i dag för  han tog med sitt husdjur till dagis sin ögla som han säger(elias fick en rosa ödla för han hade varit duktig hos doktorn för ett tag sen och de är hans husdjur säger han)

Igår hade vi en liten rymling här.jasmin har lärt sig att öppna ytterdörren hon försöker smyga ut i hallen och ta på sig skorna så tyst hon kan ,bara de att när hon inte får på skorna så sukar och pustar hon högt .sen så smyger hon och kollar om vi ser henne och sen öppnar hon dörren och smyger ut.när jag går efter henne och frågar var hon ska någonstans så svarar hon där där,alltid låst dörr här nu.

Elissa ligger inte still i babygymet längre ,varför ska man de när de är roligare att busa med sina syskon och ta deras saker när de sitter på golvet ,

   

blir till att hela tiden ha koll så hon inte stoppar något i munnen.I dag ska samer handla i malmö lite ingredienser så jag kan göra taboule (en arabisk sallad) och ingredienser till kossa/fyllda små zukkini.

och lite annat som behövs handlas hem.

tänkte jag skulle baka lite idag ,blir lite gröna bryzzel lex tror jag och något annat gott.kanske lite pizza bullar till mellan mål ,men komm på att jag inte har alla ingredienser till fyllningen ,men de går väll lika bra med ketchup och ost och krydda.nu kanske jag med ska passa på att vila lite blir ju inte mycket sömn på nätterna då elissa vill vara vaken och sitta hos mig och mysa.

ha det bra så länge och passa på att njuta av solen  

Av linda - 3 juni 2015 14:31

i dag blev det en stressad dag.

skulle ta en massa blodprover och det skulle vara fastande oxå.sju rör med blod blev det sen hem snabbt och äta och sen halv springa till bussen så vi han till sjukgymnasten med elissa.känns skönt att det har blivit så bra att vi slipper gå dit mer.

idag har vi tråk väder precis som igår.jasmin älskar vatten pölar,så hon sprang och hoppade i vajre pöl hon hittade .

hon hade inga stövlar eller regn byxor på sig,men det gjorde inget för vi skulle ju bara hem.i varje vatten pöl sahon 

nej ajaj inte,så brukar jag säga till henne 

nej ajaj inte hoppa i vatten pölen.

 

var ju på möte igår på min son skola. han hade blivit anklagad för att han skulle ha tagit isönder en annan pojkes cykel,mamman tillochmed ringde hem och skällde ut mig.min son har vägrat gå i skolan för inget kul att komma till skolan och bli anklagad för något man inte gjort,min son är inte gudsbästa barn absolut inte han hittar oxå på en massa saker som man inte får göra, men på sättet han reagerar på säger mig att det inte är han som har gjort det.

när vi hade möte så var det som jag misstänkte den andra pojken har ljugit för både sin mamma och för skolan om att han skulle hasett de själv när min son tog i sönder den.pojken erkände att han hade ljugit om de och bad både min son och mig om ursäkt,mamman bad även mig om ursäkt eftersom hon hade ringt och skällt på mig.

nu kommer detta ta tid för min son att komma till skolan ändå för jag tror inte de bara hndlar om denna lögnen som pojken har gjort .jag tror min son är trött på skolan just nu  och på vissa lärare.

om dagarna är han med sin kontakt person eftersom vi inte får iväg honom till skolan.det är ju inte så många dagar kvar och jag hoppas att höst treminen kommer vara bättre och att de har rätt ut papperen på hur de ska bemöta honom i skolan och att det behöver vara strukturerat och måste veta vad som ska hända.

idag har jag även tagit ett stort beslut om en av mina nadra barn ska bytta skola eller inte

nu är elissa ledsen och snart dax att hämta de små på dagis.

ha en bra dag 

kramizzar

Av linda - 1 juni 2015 12:30


hoppas ni alla har haft en bra helg och mors dag.

ny vecka  måndag idag. 

de små är hemma från dagis och leker på rumet en stund .de leker mamma, pappa, barn. tåg leker de oxå de har tuffat ut i både stora rumet och i köket och i hallen och vill man följa med så var det vikigt att jag stod på tåg stationen de har byggt och väntade på tåget  .just nu är lolo inne i en rosa och lila fas allt ska vara rosa lila och mimmi ,hellokitty,och så klart frosen och de börjar smitta av sig på jasmin som oxå börjar nu,hur ska det bli i tonåren när tjejerna är stora   .

på väg från dagiset i fredags så tog jag en bild på lolo och trädet hon önskade hon kunnde ta med sig hem för att det just var rosa och lila blommor på de

 

i helgen har det varit marknad här ,men vi har inte varit på den i år.lördags åkte vi till samers morbror och jag fick lära mig göra jätte god arabisk mat .så gott de var så på fredag blir det till att handla i malmö så vi kan göra de hemma oxå.jag hade jätte roligt fick träffa hans andra morbrors fru oxå jätte trevligt.

lite bilden på maten vi gjorde tog jag så klart det blev kubbe,taboule,kosa,osi

   

det är snart ramadan så då blir det lite god mat.

vädert här är så konstigt tänk 1juni och kallt .hoppas på lite mer värme snart.

snart dax att förbreda kvälls maten här.

blir kålpudding ,potatis,sås och lingon.

i morgon ska jag på möte på ett av barnens skola med en annan förälder får vi se om de kan sluta anklaga honom för något han inte gjort. nu får ni alla ha en fortsatt trevlig dag 

kramizzar




Presentation


fyra pojkar och tre flickor

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

gästbok

besök


Ovido - Quiz & Flashcards