Alla inlägg under februari 2019

Av linda - 17 februari 2019 12:37

Hej på er 

tänkte dela med mig av receptet på broccoli soppan jag gjorde 


Det här behöver du 

1 gul lök

2 påsar fryst broccoli (500g /påse)

5 stora  skalade potatisar

2 grönsaks buljongtärningar

1 hönsbuljongtärning

15 dl vatten 

1-2 dl oatlys matlagningsgrädde


så här gör du 

koka upp vattnet och häll i tärningarna.

skär lök och  potatisen   i skrivor.

när buljong vattnet kokar lägger du i potatis,lök,broccoli 

koka allt tills det är mjukt.

ta av grytan från plattan och kör med mixer staven tills alla bitar är borta.

sätt tillbaka grytan och låt koka  igen.

Häll i oatlymatlagningagrädden och rör runt så det blandar sig ordentligt.

peppra med svart peppar och salt .

vill man ha lite bitar i så kan man koka lite extra broccoli och ta i sönder och hälla i när soppan är klar.


     



smaklig spis 



Av linda - 15 februari 2019 23:57

Godkväll på er .

Eller ja det är ju inte kväll längre utan natt  klockan är snar 00.00 på natten och jag är inte alls trött.

Dagarna flyter på här som vanligt och äntligen kan vi höra lite härligt fågelkvitter tidigt på morgonen .Solen har tittat fram med idag härligt, kanske det är våren som är på väg till oss ,man kan ju hoppas i allafall   .

Förra helgen var vi i väg , vi åkte en tur till Emporia ,Elias behövde lite kläder och då passade hm bra för där hittar han tröjor med vändbara paljetter som han älskar.

       

lite lunch på KFC blev det och glass och dricka på Emporia medans vi väntade på att Samer skulle komma och hämta oss när vi var klara.     .

I veckan som var har min bästa vän Mulki varit här hos oss behövde verkligen de hon har så mycket energi och är så positiv och det smittar av sig ,behövde verkligen få in lite positivt i vardagen just numed allt som har hänt.

Anton har inte kännt sig trygg  i sig själv utan är orolig ibland när han är ute och rädd att han ska bli rånad igen är fler som blivit rånade nu i våran stad i i lilla Eslöv.Jag  har mått dåligt för jag har aldrig sett min son så rädd och upprörd och så tagen som den kvällen,det tog mig hårt att jag inte var där och kunnde skydda honom från allt han var med om .Vi har pratat mycket om det här hemma och har nu sett att han känner sig tygg och inte rädd när det knackar på dörren och ska öppna som ett exempel.Jag vet att han känner sig trygg här hemma och vi arbetar för att han ska kunna känna sig trygg ute med även om det är svårt. Kurator har jag blandat i ifall han känner att han behöver det.Som jag skrev så mår vi bättre nu och min fina Mulk hade med sig detta till mig .Det värmde så precis vad jag behövde.

iBland behövs bara några ord eller en fint kort skrivet för att man ska få lite ny energi.



Lite uppmuntran 

 

Idag har vi inte gjort så mycket på hemmaplan, men en god soppa till kvällsmat blev det en god broccoli soppa med vitlöks bröd.Jasmin och Elissa valde kvällsmaten första gången jag gör den efter detta receptet och det blev lyckat

gjorde en stor gryta och när alla hade ätit fanns det bara lite kvar på botten, härligt .

jag har inte följt receptet jag hade utan jag la till lite och hade så klart mjölkfrit så Elissa kunde ätat det med.

Tänkte lägga in receptet sen på soppan.

     

Tusan oxå nu varnar batteriet på datorn att de snart är slut så får avsluta och önska er en trevlig dag sen när ni vaknar.

ha det bra 

kramizzar  



Av linda - 1 februari 2019 21:56

hej på er där ute.

Här går dagarna i ett .

Kan ju säga att mardrömmen är inte över änn,men vi kämpar på och försöker att inte låta det hindra oss från de vi vill göra. Har pratat mycket med Anton och han är orolig rädd  att något mer ska hända,men jag har sakt att han får inte låta den känslan styra honom från att vara med sina kompisar.

jag tycker inte om att han är ute och jag inte kan nå honom,men kan ju ringa hans kompisar och han hör själv av sig oxå när han lånar mobil av kompis.Om någon känner till någon bra pålitlig sida där man kan köpa begagnade billiga mobiler samsung galaxy s8 eller s7 så skriv gärna en kommentar.

Jag behövde komma hemifrån och tänka på annat så vi tog en tur till min syster yster i stehag eller stenhag som de små säger.

mysigt med bebisar, tyckte jasmin och Elissa oxå.

        .

Idag har vi inte gjort så mycket ,dagis har varit stängt så det har varit en lugn dag.

Har precis suttit och lagt in schema för jasmin och elissa till dagis,lolo och eliasfår vänta är för trött för att sitta med de nu oxå.

Imorgon kommer pontuz hit ska bli kul.Idag blev det en kort bloggning eftersom jag är så trött, har varit de sen Anton blev rånad, trött och ledsen så jag försöker hitta tillbaka till min energi igen ,jag brukar aldrig vara den som mår så här ,men ibland behöver man bli ledsen för att resa sig stark igen .

Nu blir det sängen här ,ha det så bra kramizzar

  

Presentation


fyra pojkar och tre flickor

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

gästbok

besök


Skapa flashcards